Specialist aan het woord

Podcast van Sanne

Bij ContactCare geloven wij oprecht in mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt. Iedereen verdient namelijk een kans! Hoe? Sanne vertelt in deze podcast hoe zij graag meer mensen wilde helpen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben.

Lees je liever?

Arrow down

Iemand oprecht een kans bieden

Het begon allemaal met het gesprek met een sollicitant. Hieruit bleek dat hij vanuit een WAJONG kwam (dus iemand met een vorm van beperking). Ze hadden zo’n leuk gesprek dat ze vond dat ze hier iets mee moest. ‘Hier kunnen we iets mee doen als we een x aantal aanpassingen in onze begeleiding en aannameproces doen. Dan kunnen we deze persoon oprecht een kans bieden’

 

Sanne wilde graag meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aannemen, maar het is belangrijk om eerst te kijken hoe het in de praktijk werkt.  

De mooiste ervaring

De mooiste ervaring was onze eerste medewerker met een beperking die bij ons startte op de facilitaire afdeling, aldus Sanne.  Zij heeft ruim een jaar bij ons gezeten, maar had heel erg de wens om naar de zorg te gaan. ‘Door de kans die wij haar hebben geboden heeft zij zich heel erg kunnen ontwikkelen en groeien. Hierdoor heeft ze nu eigenlijk de afgelopen periode de keuze kunnen maken om de next step te zetten. Ze heeft nu daadwerkelijk een functie binnen de zorg weten te vervullen. 

“Ik vond het voornamelijk belangrijk hoe teamleiders daar op reageren dus kunnen zij die begeleiding en coaching daadwerkelijk aan. Ze reageerde heel positief en vonden het enorm leuk te zien hoe iemand zich ontwikkelt. Je biedt iemand een kans, een opstap. Wat je veel zag was dat iemand zich echt ging ontplooien, echt groeien en bloeien. Vaak konden ze bijna dezelfde performances bieden van een medewerker zonder een beperking”

Sanne van Es, Hr Manager ContactCare

Wat leer je als organisatie van het werken met deze doelgroep?

‘We hebben er voornamelijk van geleerd dat je het als organisatie echt oprecht moet willen, er achter staan dat je hier iets mee gaat doen en gaat investeren. Ze een kans bieden en ze wil coachen en begeleiden, omdat ze van onschatbare waarde kunnen zijn. Daarnaast ook de juiste afspraken maken en open en eerlijk zijn. Wat kan de medewerker verwachten en wat mogen wij van hen verwachten. We hebben op dit moment meerdere medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst die verschillende functies vervullen.’ We zetten ons graag in voor de maatschappij. En in het bijzonder voor de regio Amersfoort.

Tijd voor een goed gesprek? Plan een call.

Plan een afspraak in mijn agenda voor een oriënterend gesprek van ongeveer 30 minuten.

Tijdens ons gesprek ben ik benieuwd naar jouw uitdagingen en kunnen we misschien zelfs al wel wat tips geven. Kies een tijdstip dan neem ik contact met je op.