Black Friday

Waarschijnlijk word je al volgespamd met de acties die plaatsvinden voor de zogenoemde Black Friday. Met dit artikel wil ik je een duidelijk beeld geven over wat dit eigenlijk inhoudt en hoe dit bij mij achter de schermen verloopt.

Waar komt het vandaan?

De naam Black Friday komt oorspronkelijk uit de Amerikaanse stad Philadelphia en deze werd in de jaren ‘50 voor het eerst gebruikt. De politie verwees toendertijd naar de enorme verkeersdrukte in en rond die stad op de dag na Thanksgiving. Hiermee kan je ook een link leggen met de zwarte zaterdag die in Europa vaak gebruikt wordt om te verwijzen naar de drukte die ontstaat rond de vakantieperiode.

Hoe Black Friday is ontstaan, is nog steeds niet duidelijk. Er zijn hier namelijk verschillende theorieën over. Tijdens de negentiende eeuw besloten veel warenhuizen gebruik te maken van de drukte. Dit deden zij door uit te pakken met grootse sponsoringen tijdens de parades die in Amerika en Canada gehouden werd. Hier werden uiteraard veel reclamecampagnes gehouden, waardoor de retailers dit ook niet zomaar voorbij konden laten gaan. Ze pakten uit met aanzienlijke kortingen op hun standaard prijzen. Dus de eerste dag van de week die er al snel bekend om stond, de beste periode te zijn voor het aanschaffen van kerstaankopen viel op de dag na Thanksgiving. Waarschijnlijk is op deze manier de Black Friday echt ontstaan. Op de dag van vandaag is de Amerikaanse traditie ook een enorm succes in Europa.

Achter de schermen

Zes jaar terug was ik met een paar vriendinnen in Amsterdam op een vrijdagavond. We waren gezellig aan het winkelen en wisten niks af van de zogenoemde Amerikaanse traditie. Ik vond het maar fijn dat er op die dag toevallig zoveel acties waren. Dat was mijn eerste ervaring met Black Friday. Toen der tijd dacht ik nog dat dit een hype was en binnen de kortste keren wel weer zal verdwijnen. Nou mooi niet. Tegenwoordig is het meer een Black Week dan een Black Friday. Ze gooien je vol met acties, waardoor je het overzicht kwijtraakt.

Op werk ervaar ik langzaam de drukte. Ik vermoed dat de piek nog moet komen. Voor mijn werk is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de acties die lopen. Als ik niet genoeg informatie kan vinden over een reductie, dan kan ik gelukkig altijd bij mijn collega’s terecht. De meeste vragen die ik nu krijg van klanten gaan vooral over de levertijden. Klanten zijn bang dat zij hun bestellingen te laat zullen ontvangen, wat ik goed begrijp, door de drukte van onder andere Black Friday. Vooral nu met Corona merken wij op werk dat meer mensen online winkelen. Ik ben van mening dat er dit jaar wel een record verbroken kan worden met online shoppen. Wat er ook gebeurt, wij als team staan ook dit jaar klaar om de klanten zo snel mogelijk te helpen en hen uit de stress en misère te bevrijden.

Hi, ik ben Hande

Welkom op mijn blog. Hier geef ik jullie een kijkje in mijn leven als medewerker bij ContactCare en deel ik al mijn ervaringen en momenten met jullie. Naast dat ik blog ben ik ook nog moeder en klantenservice medewerker.

Volg ons op social media

Handig om te weten

In november 2019 is er door Thuiswinkel.org in samenwerking met Ruigrok NetPanel een onderzoek gedaan, naar de bekendheid van Black Friday en Cyber Monday.

van de Nederlanders is bekend met Black Friday.

van de Nederlanders is bekend met Cyber Monday.

van de Nederlanders verwacht dat de meeste (web) winkels de hele week acties en aanbiedingen hebben.

overweegt gebruik te maken van de Black Friday-kortingen onder Generatie Z (14 t/m 22 jaar) is dit zelfs 95%.

van Generatie Z ziet Black Friday al als een traditie.

van de Millennials (23 t/m 37 jaar) ziet Black Friday als een traditie

Hi, ik ben Hande

Welkom op mijn blog. Hier geef ik jullie een kijkje in mijn leven als medewerker bij ContactCare en deel ik al mijn ervaringen en momenten met jullie. Naast dat ik blog ben ik ook nog moeder en klantenservice medewerker.

Volg ons op social media

Mijn blog.

Terugblik 2020

Terugblik 2020

Terugblik 2020 2020, wat was dat een bewogen jaar. Ik zal jullie meenemen in hoe ik het jaar heb ervaren. Oud en nieuw 2019...

Lees meer