Aangenomen en nu?

Beste lezer welkom bij mijn volgende blogitem. In dit item laat ik je zien hoe je, voordat je echt aan de slag kunt, bij ContactCare wordt getraind. Verhalenderwijs zal ik je vertellen hoe dit mij verlopen is.

Gezonde spanning, altijd goed!

Na een geslaagd sollicitatiegesprek heb ik twee weken mijzelf kunnen voorbereiden voor de trainingen, wat je moet volgen als nieuwe medewerker. Nog niet wetende wat ik daarvan kon verwachten en een tikje nerveus brak de eerste trainingsdag aan. Iets voor negen uur ‘s ochtend kwam ik binnen gelopen bij ContactCare en wederom werd ik vriendelijk ontvangen. Ik werd naar een lokaal begeleid, wat veel leek op een klaslokaal. Ik kreeg toen ook even een flashback naar mijn studietijd. Er stonden naamkaartjes op de tafels (voor het geval ik, door de zenuwen niet meer wist wie ik was? haha!) Na mij kwamen mijn medecollega’s aangelopen. Je zag dat iedereen er klaar voor was en gemotiveerd wachtte op wat er op ons af zou komen. Ik moet stiekem ook wel bekennen, dat ik mezelf altijd uitdaag om de beste resultaten te leveren, dus hierdoor was ik ook extra gemotiveerd om goed op te letten.

Klantenservicemedewerker voor verschillende projecten

Eenmaal na binnenkomst had iedereen zijn plek gevonden en waren de meeste gesetteld met een kop koffie of thee. Na een korte kennismaking, begon onze trainingsbegeleider te vertellen over welke projecten wij als klantenservice zullen oppakken. Natuurlijk zat ik daar aandachtig te luisteren, maar dacht ik soms wel “o jee, ga ik dit wel aan kunnen”? Achteraf kan ik daar wel om lachen, want het voelt voor mij nu een stuk makkelijker dan dat het in het begin leek. Bij de trainingen werd aangegeven welke projecten bij ContactCare lopen en wat wij voor deze bedrijven gaan doen. Daarnaast werd ook benoemd wat de veelgestelde vragen van klanten zijn en met wat voor een doelgroep wij gaan werken.

Rollenspel

Bij de derde trainingsdag, wanneer je wat bekender bent met de projecten, kregen wij de opdracht om een fake klantgesprek in kaart te brengen. Dit werd een rollenspel! Wij werden verdeeld in drie groepjes van drie personen: de klant, de klantenservicemedewerker en een jury. Nou ik kan je vertellen, ik kwam niet meer bij van het lachen! Ik speelde de klantenservicemedewerker en zenuwachtig dat ik al was maakte mijn collega het mij ook niet makkelijk. Zij wilde graag een boze klant nadoen, die geen genoegen nam met mijn creatieve oplossingen. Man, man, man dacht ik toen wat doe je me aan? Hoe ga ik dit oplossen? Achteraf heeft zij mij daar  juist heel goed mee geholpen. Hierdoor heb ik mijzelf beter kunnen voorbereiden op gesprekken met boze klanten en heb ik geoefend om rustig te blijven. Ons rollenspel was de ‘ice breaker’ voor de groep. Wij zien hierna steeds hechter met elkaar geworden!

Hi, ik ben Hande

Welkom op mijn blog. Hier geef ik jullie een kijkje in mijn leven als medewerker bij ContactCare en deel ik al mijn ervaringen en momenten met jullie. Naast dat ik blog ben ik ook nog moeder en klantenservice medewerker.

Volg ons op social media

Zelf aan de slag

Bij de trainingen ben je in eerste instantie veel bezig met theorie, daarnaast maak je een aantal opdrachten (toetsen) online om de benodigde informatie te kunnen beheersen. Bij de laatste dagen kan je op eigen tempo aan de slag. Ik weet nog dat ik flink uit mijn comfortzone moest stappen om het onder de knie te krijgen. In eerste instantie begin je als proef naar elkaar te bellen. Er werden bij ons een aantal kaarten uitgedeeld. Daarop stond waarvoor je gaat bellen en wat jouw probleem is. Om en om moesten wij het nummer bellen wat op onze kaart stond en zo moest de ander die dan gebeld werd proberen het probleem op te lossen. Nadat je dit goed door had, kon je het echte werk oppakken. Je wordt natuurlijk uiteindelijk gebeld door echte klanten en dit kan voor sommigen heel spannend zijn! Maar geen zorgen! Je zult hier snel genoeg aan wennen, omdat je hiervoor getraind word. Voor dat je het weet ben je een expert geworden met ‘calls’ afhandelen.

Korte terugblik

Binnen de vijfdaagse training word je goed opgeleid totdat jezelf aan de slag kunt. Je leert stap voor stap de werkzaamheden kennen om uiteindelijk een echte klantenservice specialist te worden voor verschillende projecten. De trainingen zijn intensief, maar tegelijkertijd ook leuk en leerzaam. Het is niet alleen gericht op ContactCare, maar het is ook breed toe te passen, bijvoorbeeld in je dagelijkse leven. Ik heb er zelf veel profijt van gehad.

Good to know

Het is natuurlijk wel van belang om goed voorbereid te beginnen aan je eerste werkdag, vooral als je de eerste paar dagen trainingen moet volgen. Hiervoor geef ik jullie drie tips om het beste uit jezelf te kunnen halen.

1. Ontbijten, te belangrijk sla dit niet over!

Uit onderzoek blijkt dat ontbijten belangrijk is. De eerste maaltijd van de dag is niet zomaar bedacht. Ons lichaam heeft het ‘s nachts zonder eten moeten doen. Om goed te kunnen functioneren en presteren hebben wij na het opstaan weer voedsel nodig. (bron: brood.net)

2. Rust goed uit

Door goed uit te rusten functioneer je beter, zowel thuis als op werk. Als je teveel dingen aan je hoofd hebt, waardoor je het overzicht kwijtraakt is het juist van belang om je rust te nemen. Dit zorgt ervoor dat je weer met een fris geheugen de dag kan starten. Resultaat is dan natuurlijk dat je minder fouten maakt en beter kan concentreren. (bron: zoekenderwijs.nl)

3. Drink voldoende

Een goede vochtinname helpt om het concentratiepeil te behouden. Bij een vochttekort van meer dan 2% van het lichaamsgewicht, zwakken de concentratie en de werkprestaties af. Regelmatig drinken, voor je dorst krijgt, is dus heel belangrijk om het lichaam te hydrateren en je beter te kunnen concentreren. (bron: gezondheidsnet)

Hi, ik ben Hande

Welkom op mijn blog. Hier geef ik jullie een kijkje in mijn leven als medewerker bij ContactCare en deel ik al mijn ervaringen en momenten met jullie. Naast dat ik blog ben ik ook nog moeder en klantenservice medewerker.

Volg ons op social media

Mijn blog.

Terugblik 2020

Terugblik 2020 2020, wat was dat een bewogen jaar. Ik zal jullie meenemen in hoe ik het jaar heb ervaren. Oud en nieuw 2019...

Lees meer